Friday, December 12, 2008

Catatan Aidiladha 1429 Hijrah

Raya Qurban tahun ni kami beraya di Kluang. Lama jugalah 4 hari. Planning nak balik kampung hari Ahad 7 Dec 2008. Hari Sabtu tu saya sibuk basuh baju berkoyan2 dan suami pergi repair kereta. Petang sikit tu Mak telefon tanya dah sampai mana? Erk.. lupa bagitau Mak kami bertolak hari Ahad. Pastu Mak tanya lagi buat kuih apa raya ni? E'eh.. tak buat pape la Mak. Mak gelak aje. Letak je telefon saya pergi ke dapur, selongkar punya selongkar cukup la bahan2 nak buat brownies ni...


Hari Ahad tu dah siap2 bertolak ke kampung jam 10.30 pagi. On d way tu saya ye ye aa ajak suami singgah Muar, terpengaruh dengan Ole2 Chef Wan makan mee bandung Abu Bakar Hanifah. Sampai Muar suami tanya kat mana kedai dia, saya jawab ntahler... mana saya tau, last sekali pegi Muar ni masa tu keciiikkkkk lagi... Last2 singgah Restoran Mee Bandung Muar kat tepi jalan. I tell you, memang tak menyosal makan mee bandung kat sini. Sedap sehingga menjilat pinggan! Suami kata kalau macam ni nampak gaya kena jadik rutin kalau balik Johor singgah Muar makan mee bandung.. hehehehhehehe.. Tapi sorry la , makcik tak dan nak amik gambar. Tahan perut dari rumah ni semata2 nak makan mee bandung nih. Dapat je terus belasah. Kawankan pulak dengan air bandung soda.. Fuhhhh! Memang sodap!

Lepas makan2 kami sampai di Kluang jam 4 petang. Oh ye, sebelum sampai Muar tu saya suggest kat suami singgah Rembau beli lemang sebab teringat lemang yang sangat sedap dulu tu. Suami saya on ajer sebab lemang ni favourite dia.



Pagi raya tu hujan lebat menggiler... Macam tak boleh bangun je pagi tu sebab sejuk dan syok tidur. Pagi tu siapkan bebudak nih..


Ini hidangan pagi raya kami. Ada lemang, rendang kambing, sambal goreng, sambal kacang dan soto.



Sup soto daging untuk di makan dengan ketupat. Tapi saya hirup cenggitu je, habis 2 pinggan. Perahkan limau kasturi tu n bubuh pulak sambal kicap.. Fullamak! Terangkat beb!


Brownies saya dah selamat dimakan petang Ahad tu jugak, jadi mak request mintak buatkan lagi sebab dia kata laku semacam je. Kali ni ada bubuh almond flakes.
Yang ini pun habis dimakan petang tu jugak.. hehehehhehehe..
So raya ni habisla diet makcik... Nampak gaya kena puasa 3 bulan la baru boleh kurus...

No comments: