Sunday, September 6, 2009

Kek Gula Hangus..


Pagi ni saya try buat resepi kek yang simple-simple je.. Memandangkan saya tak boleh tidur lepas sahur (walaupun harini hari Ahad.. huhuuhuuuu) maka saya merajinkan diri buat kek ni. Kek gula hangus ni pun dikenali dengan nama kek sarang lebah

Bahan2 A:

~ 1 cawan gula
~ 1 cawan air panas
~ 2 sudu mentega

Cara2:
~ Panaskan gula sampai hangus
~ Bila gula dah hangus, masukkan air panas, kacau2 sampai gula larut.
~ Masukkan mentega, kacau sampai mentega larut, tutup api dan sejukkan

Bahan2 B:

~ 4 biji telur
~ 1 cawan susu pekat
~ 1 cawan tepung gandum
~ 1 1/2 sudu teh soda bicarb (saya guna baking powder)
~ 1 sudu teh perasa vanila

Cara2:
~ Pukul telur sampai kembang
~ Masukkan susu pekat, pukul lagi sampai sebati
~ Masukkan tepung yang telah diayak dgn soda bicarb, gaul sampai sebati.
~ Masukkan bahan2 A dan gaul lagi sampai sebati
~ Biarkan bahan2 di atas selama 1/2 jam - 1 jam
~ masukkan dalam acuan dan bakar suhu 180'C selama 40 minit


Kalau perhatikan sepatutnya texture kek ni macam sarang lebah, tapi lebah saya tak bersarang pula.. Maybe tak cukup perap (saya perap 1/2 jam je) ataupun sebab saya memandai2 ganti soda bicarb dgn baking powder.. Lagi satu mungkin acuan terlalu besar so kek ni jadi leper je. Tapi kek ni masih lagi lembut macam span gituuu... First time buat, tak tahu rasanya macam mana, tapi Yaya dan Haikal telah menyapu bersih kuih yang dihidangkan kepada mereka.. Sedapla kot...

No comments: