Tuesday, August 11, 2009

Mama dan Anak2...

Semenjak ada BB (broadbengong) ni saya menjadi semakin malas untuk update blog. Setakat entry biasa2 saja no hal, tapi saya ketandusan idea. Saya lebih suka dengan entry yang bergambar sebab a picture worth a thousand words. Sangat sesuai untuk orang-orang yang takde idea macam saya. Dahla BB tu signal cam hampess, nak upload gambar berjam2. Kalau ada entry bergambar tu maknanya saya tengah sabar ya amat la tu..Dan signal pun very good atau excellent gitu..

It's already August 2009 and I only come out with 45 entries this year. Sangat tidak produktif.

Saya suka bercucuk tanam. Sekarang saya ada hobi bercucuk tanam di facebook. Balik rumah terus on laptop sebab nak tenguk dah boleh tuai ke belum. Suami geleng kepala. Bila berebut nak tenguk tv dengan budak2 saya give up. Terus jenguk kebun.

"Mama ni asik main tanam-tanam ajer..." kata Yaya.

"Abes tu mama takmau tenguk citer katun.. Mama mainla tanam-tanam. Awak tenguk la citer kartun awak tu.."

"Nanti lepas mama habis tanam2 Yaya pulak nak main game ye. Mama tenguk citer masak-masak ye.." Yaya cuba berdiplomasi...

"Okey..."

Bila suami conquer internet saya terpaksa tenguk citer kartun.. Makanya saya pula yang akan berdiplomasi dengan Yaya

"Yaya, nanti lepas habis tenguk citer kartun ni kita tenguk masak-masak pulak ye. Lepas tenguk masak-masak kita tenguk citer kartun lagi. Okey?"

"Okey.." jawab Yaya.

Tapi kalau saya nak continue tenguk citer masak-masak lain lepas tu maka saya usulkan begini pula.

"Yaya, kalau Yaya bagi mama tenguk citer masak-masak lain lepas ni, nanti esok Mama belikan Yaya jajan kat opis mama"

"Okey!" jawab Yaya..

Macam-macam kan....

As for Haikal, aiyooooo.. I never thought raising a boy would be this tough! I Can't imagine how it would be to have multiple boys to be taken care off. Sure hypertension. Dahle I have strong family history for hypertension. Haikal saaaaaaangat lasak (as compared to Yaya when she was at his age). Acik tak terlarat nak melayan kerenahnya. Again, bila ku dah tension ya amat ku pon mulalah berkebun. Bagi silent treatment kat budak tu. Biarle dia jerit ke, mengamuk ke, throw tantrum ke, bila dia dah senyap baru ku peluk n dukung dia. Hopefully he'll learn from this punishment /reward. Kawan2, kalau ada petua untuk lembutkan hati budak2 share2 la dengan saya ye..

TQ



No comments: